ورزش

درمان های موثر در چاقی شکمی

روان درمانی_رژیم درمانی_فعالیت و تمرینات ورزشی

روان درمانی

الف)هر فرد چاقی که می خواهد وزن خود را کاهش دهد ابتدا باید، خواست و اراده خویش را تقویت کرده تا با مشکلات پیش رویش مقابله نماید. افراد چاق اکثرا کسانی هستند که در مقابل غذا کم طاقت بوده و با کوچک ترین بوی مطبوعی تحریک شده و تا حد سیری غذا میل می کنند اکثرا به غذاهای سرخ کرده و خوش طعم و بو و رنگ علاقه زیادی دارند و جهت میل کردن سریع آن ها مقدار زیادی از نوشابه های مختلف را نیز صرف می کنند. این افراد در مقابل کوچک ترین استرس به سراغ انواع تنقلات رفته و در مابین وعده های غذایی نیز آن ها را مصرف می کنند و با سرعت غذا می خورند.
در صورتی که باید اراده قوی داشته تا بتوانند مواد غذایی که برایشان مضر است را از رژیم غذایی خود حذف کنند و سلامتی را مهم تر از لذت لحظه های خوردن بدانند.
ب)در گام بعدی، باید هدف دار و خونسرد باشند تا مدت زمان زیادی را برای هدفشان در نظر داشته باشند و فکر نکنند که مثلا ظرف یک ماه یا دو ماه کا وزنشان را کم خواهند کرد. بهترین و حداقل ترین زمان برای کاهش وزن که آسیب های جبران ناپذیر برای بدن نداشته باشد در هر ماه دو تا سه کیلو خواهد بود.


ج)قدم بعدی تغییر ذائقه از غذاهای چرب و سرخ شده به سمت غذاهای آب پز و پخته شده است. فرد اگر چه حتی مزه چنین غذاهایی را دوست نداشته باشید می تواند احساس این که خوشمزه ترین غذا را میل می کند خوردن آن را برای خودش امکان پذیر سازد و پس از مدتی ذائقه خود به خود تغییر خواهد کرد.
د)گام دیگر، افزایش تحرک است. افراد چاق عمدتا به یک جا نشستن و کم تحرکی عادت دارند، با مختصری تحرک زود خسته می شوند به همین دلیل حرکات ورزشی را به درستی و کامل انجام نمی دهند. این افراد باید بدانند که در صورتی که تمرینات ورزشی را ناقص انجام دهند انرژی لازم را از دست نمی دهند و هیچ کمکی به کم کردن چربی بدن خود نمی کنند و با سوخت و ساز ناقص دچار گرسنگی کاذب شده و چاقی می آورد.
ه)قدم مهم بعدی در افراد چاق افسردگی است. این افراد باید به افسردگی خود غلبه کنند، برای این کار باید در زندگی خود زمان ها یی را برای کارهایی که دوست دارند و برایشان لذت بخش است قرار دهند. این افراد تحت روان پزشک به درمان افسردگی خود بپردازند و سپس با اجازه وی تمرینات ورزشی و تحت نظر متخصص به رژیم درمانی بپردازند.

رژیم درمانی

زمانی که قصد دارید وزن خود را کاهش دهید باید تحت نظر متخصصین انجام دهید تا با مشکلات مواجه نشوید.

فعالیت و تمرینات ورزشی

اگر از مشکل بدن خود به خصوص در ناحیه شکم ناراضی هستید و از شکمی بزرگ یا شل و افتاده رنج می برید با شروع رژیم غذایی حتما باید ورزش را انجام دهید تا از یک طرف کالری کمتری با اجرای برنامه غذایی درست به بدنتان برسد و از طرف دیگر کالری بیشتری نیز با ورزش بسوزانید. اگر وزن شما زیاد است و بر روی مفاصل پا ها ی شما فشار وارد است در ابتدا شروع به دویدن نکنید فقط راه بروید یا پیاده روی سریع انجام دهید.

عوامل از بین بردن چاقی شکمی

بهترین روش برای کوچک کردن شکم، خوردن میوه ها به خصوص میوه ها ی کم قند در صبحانه است.
اگر بخواهید لاغر شوید و شکم شما کوچک شود باید مدتی صبحانه خود را به میوه اختصاص دهید و تا ظهر غذای دیگری نخورید. بهترین میوه برای این کار مرکبات، انواع آلو، گوجه و گلابی است.
وقتی شما چند روز صبح، میوه مثلا لیمو یا پرتغال خوردید و تا ظهر غذای دیگری نخوردید مشاهده خواهید کرد که پیه ها ی شکم شما آب شده است.
به جای خوردن میوه بعد از غذا ، باید قبل از غذا از آن استفاده کرد، یا به شرطی که از خوردن غذای قبلی تقریبا سه ساعت گذشته باشد. مثلا سه ساعت بعد از صرف ناهار یا شام.
توصیه می شود از خوردن پرتغال، نارنگی و گریپ فروت قبل از خوابیدن خودداری کرد زیرا وجود ویتامین C در میوه های یاد شده، سبب بی خوابی می گردد. از مصرف آب میوه به خصوص اگر در خارج از منزل تهیه شده باشد به علت مخلوط شدن آن با قند پرهیز کرده و از آب میوه طبیعی استفاده کنید.
هر گاه اسم رژیم می آید ممکن است در ابتدا چیز سختی به نظر برسد در صورتی که اصلا این گونه نیست. منظور از رژیم، نخوردن نیست که کاری سخت باشد بلکه رژیم یعنی درست خوردن!

مواد خوراکی که برای سوزاندن چربی ها ی شکم مناسب هستند

تحقیقات جدید نشان می دهد که بعضی از غذا ها به طور معجزه آسا دور کمر شما را کوچک می کنند که با خوردن آن ها خود چربی های ناحیه شکم را هدف قرار می دهند و می توانید به راحتی از شر چربی های شکمی خلاص شوید.

۱)آب بیشتری مصرف کنید

نوشیدن آب به میزان لازم، باعث می شود تا آبی که در بدن شما به دلیل وجود نمک جمع شده به آسانی خارج شود و نفخ شکمتان از بین برود. آب در لاغری شکم موثر است. خوردن آب کافی برای خارج کردن سموم التهاب زا از بدن ضروری است.

۲)چای سبز بنوشید

این نوشیدنی دارای خواص چربی سوز است.
چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و مانع از تجمع چربی ها در اطراف شکم و پهلو می شود. محققان سوئیسی بر این باورند که چای سبز به همراه یخ و لیمو برای از بین بردن چربی ها ی اطراف شکم و پهلو است. نوشیدن چای سبز نیز ممکن است یک راهبرد مناسب برای کاهش وزن باشد. برخی از بررسی ها نشان داده اند که نوشیدن چای سبز می تواند میزان سوزاندن کالری در بدن را به طور موقت از طریق تاثیر مواد شیمیایی موجود در آن به نام کاتچین ها افزایش دهد.
چای سبز موثر در لاغری بوده و کمک به کوچک شدن دور کمر شما و هم چنین برای کاهش التهاب مفید است. فلاونوئید ها در این چای دارای خواص ضد التهابی طبیعی می باشد و کمک به کاهش چربی می کند.

۳)پتاسیم مصرف کنید

این ماده طبیعی ادرار آور بوده و اثر نفخ آور نمک را از بین می برد. می توانید آن را در گوجه فرنگی، موز، ماهی قزل آلا، بادام و سیب زمینی و گیلاس پیدا کنید.
گوجه فرنگی حاوی اسیدی است که به کاهش سطح چربی خون شما کمک می کند، هم چنین از چاقی جلوگیری کرده و با تجمع چربی اطراف شکم مبارزه می کند.
موز سرشار از پتاسیم است، هم چنین غنی از پکتین، ویتامین آ، ب۶، سی، ای و منیزیم است. هر مور در بیشترین حالت دارای ۱۲۰ کالری است. پس توصیه می کنیم هفته ای دو بار موز میل کنید تا از مصرف کالری بیش از حد نیز جلوگیری کنید.
بادام حاوی مقادیر زیادی از پروتئین، چربی و فیبر است. کسانی که طی ۲۴ هفته در رژیم غذایی خود بادام خوردند، موفق به کاهش ۱۸ درصد از وزن خود شدند. این در حالی است که افرادی که اسنک های کربوهیدراتی مصرف کرده بودند، فقط ۱۱ درصد وزن کم کردند.
سیب زمینی سرشار از ویتامین B و C و دارای مواد چربی و مغذی است. سیب زمینی از سبزی هایی است که خیلی سهل الهضم می باشد. پوره هایی که از سیب زمینی درست می شود باید کاملا با آب دهان آمیخته گردد و آهسته آهسته آن را فرو داد و گر نه اگر کاملا با بزاق دهان آمیخته نشود در شکم تخمیر شده و تولید دل درد و نفخ شکم خواهد کرد. سیب زمینی دارای مقدار فراوانی املاح پتاسیم می باشد و به جای نان آن را به صورت کباب یا بخار پز یا به صورت پخته در خاکستر مصرف نمایید. سیب زمینی که بعضی قسمت هایش سبز شده یا جوانه زده مسموم است و جدا از خوردن آن خودداری کنید و همیشه از سیب زمینی کاملا سالم استفاده گردد.

۴)دانه ها و مغز ها

دانه ها و آجیل ها یی را که دارای اسید های چرب غیر اشباع هستند را انتخاب کنید. بعضی از انواع آجیل ها به سوختن چربی ها ی شکم کمک می کنند که به عنوان میان وعده ۱۰_۸ عدد مصرف کنید. بادام زمینی خشک و بو داده ، گردو، فندق، بادام، دانه های میوه درخت کاج و پسته از جمله منابع اسید ها ی چرب غیر اشباع هستند. در میان مغز ها بادام و گردو جزو بهترین ها برای از بین بردن چربی به خصوص چربی های اطراف شکم و پهلو معرفی می گردند.

۵)از نوشیدنی ها ی شیرین جدا خودداری گردد

به جای نوشیدنی های قند دار مانند نوشابه ها ی گازدار می توانید از لیمو، نعناع یا توت فرنگی منجمد برای معطر کردن نوشیدنی تان استفاده کنید. به نظر می رسد قندی که از طریق مصرف نوشیدنی ها ی گازدار وارد بدن می شود، باعث تحریک شدن مکانیسم معمول سیری در بدن نمی شود. یک بررسی که به مقایسه دریافت ۴۵۰ کالری اضافی از راه نوشیدن نوشابه گاز دار یا پاستیل پرداختند، نشان داد افرادی که پاستیل می خورند به طور نا خود آگاه در مجموع کالری کمتری مصرف می کنند اما در افرادی که نوشابه می نوشیدند کاهش مصرف کالری رخ نمی داد. در نتیجه این افراد در طول ۴ هفته ۲ کیلو گرم وزن اضافه کردند.

۶)از لیوان های بلند و باریک استفاده کنید

به جای استفاده از لیوان پهن و کوتاه از لیوان بلند و باریک استفاده کنید تا دریافت کالری تان از راه مصرف نوشیدنی ها را کاهش دهید. با این کار ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری کمتری از راه نوشیدن آب میوه، نوشابه گاز دار، یا سایر نوشیدنی ها دریافت خواهید کرد. علت این است که نشانه های بینایی در خوردن ما موثر هستند.

۷)از یوگا کمک بگیرید

یک بررسی اخیر نشان می دهد افرادی که یوگا انجام می دهند نسبت به افراد دیگر وزن کمتری دارند، اما علت چیست؟
به نظر می رسد تمرینات منظم یوگا باعث می شود فرد هنگام خوردن احتیاط بیشتری از خود نشان دهد. برای مثال این افراد متوجه مقدار زیاد غذای صرف شده در رستوران می شوند و فقط تا حدی غذا می خورند که آن ها را سیر کند. پژوهشگران معتقدند خود آگاهی آرامش بخشی، که این افراد با تمرین های یوگا به دست آورده اند ممکن است مانع از خوردن بیش از حد غذا به وسیله آن ها شود.
تمام میوه ها و سبزیجات، به دلیل مواد مغذی غنی از فیبر، به مبارزه با التهاب مزمن کمک می کند.
بعضی از میوه ها و سبزیجات که خاصیت ضد التهابی فوق العاده دارد شامل سیب، انواع توت ها، کلم بروکلی، قارچ، پاپایا، آناناس و اسفناج است که در برنامه غذایی خود قرار دهید.
ترتیزک یا شاهی ید دارد و اشخاص چاق را لاغر می کند. زیره هم لاغر کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *